تاريخ : پنج شنبه 16 آبان 1398برچسب:, | 9:16 PM | نویسنده : بريالي محمدي

دوستان عزیز سلام!
و امشب ( 5 شنبه, 7 نوامبر 2013 ) یک سری به فیسبوک وارد شدم که حال و احوالی از دوستان بگیرم, مشغول دیدن پست ها بودم که ناگهان متوجه عکس خودم شدم که؛ چند روز قبل یک متنی در مورد صلح, در یکی از سایت های خارجی نوشته و فرستاده بودم که بعد از چند روز در بین 10,000 نفر از سراسر دنیا؛ سیما و چهره خودم را نیز یافتم که متن ذکر شده را همراه با عکسم در سایت شان منتشر کرده و در فیسبوک به اشتراک گذاشته بودند واقعا غافلگیر شدم, جالب بود.  

 

 

 Photo: 10.000 faces for global peace! Until now 4163 faces have been uploaded. Be part of it. Show what you stand for: www.myfaceforpeace.org 
Thank you Baryalai for showing your face for peace <3

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : سه شنبه 16 مهر 1398برچسب:, | 12:20 AM | نویسنده : بريالي محمدي

سلامی از صمیم قلب بعد از مدت ها غیابت!!!

     سلامی از صمیم قلب برای تمامی دوستان عزیز و ارجمند بعد از مدت های غیابت و آن غیابتی که بر اساس مجبوریت و کارهای پیش آمده روزگار بوجود آمد. و آن اینکه بعد از روی کار آمدن کارهای بورسیه تحصیلی مان بعد از امتحان سراسری کانکور مجبور به مشغول شدن به تکمیل کارهای رسمی بورس شدیم و بعد از آن یک سالی را روانه 

 

 

کشور ترکیه شده ودر شهرانقره پایتخت ترکیه در دانشگاه آموزش زبان ترکی انقره (تومر)  ترکی را آموخته و بعد از ختم زبان هم اکنون ( تاریخ 8 اکتوبر سال 2013) سال دوم مان در ترکیه و اما سال اول دانشکده پزشکی/پوهنخی طب در کشور ترکیه می باشد. 

لذا بنا بر این ملحوظ و علل الخصوص با شروع شدن درس های طب و ثقیل بودن درس ها مشغول درس ها شده و مانند گذشته فرصت کافی برای فعالیت های خارج درس میسر نمی شود.

انشاالله در اوقات فراغت و در آینده دوباره مانند گذشته, بهتر و بیشتر کارهای فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و طبی را به پیش خواهیم برد. 
با تشکر از تمامی دوستان عزیز و آرزوی موفقیت و کامگاری برای تمامی تان 

بریالی محمدی 

ترکیه 

 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, | 7:41 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 


 ــ با خود تکرار کن: همیشه فردایی وجود دارد
 ــ یادت باشد: خشمگین شدن از انتقاد، تاکیدی بر درستی آن است
 ــ مطمئن باش: اگر به خودت ایمان داشته باشی هیچ چیز مانع راهت نیست.
 ــ این فرمول را به خاطر بسپار: 9بار زمين بخور، 10 بار برخیز
 ــ یادت باشد: عفو و بخشش نیکوست، اما فراموش کردن، نیکوترین است
 ــ اگر بخواهید همه چیز باشید، نمی توانید چیزی شوید
 ــ با خود تکرار کن: من خم می شوم، اما نمیشکنم
 ــ باور کن: شکست نخوردن هرگز به معنای پیشرفت نیست
 ــ فراموش نکن: غیر ممکن ها اغلب چیزهایی هستند که برایشان تلاش نشده
 ــ با خود تکرار کن: اگر کسی یک بار مرا فریب دهد، شرم بر او باد، اگر دوبار مرا فریب دهد، شرم بر من باد
 ــ هرگز از سایه ها نهراسید، زیرا سایه ها نشانه آن است که در همان نزدیکی روشنایی وجود دارد
 ــ هیچ چیز تسلی بخش تر از آن نیست که دریابید مشکلات همسایه نیز دست کم به اندازه مشکلات خودتان بزرگ است
 ــ یادت باشد: مردم از افرادی که احساس حقارت را در آنها زنده میکنند، بیزارند
 ــ به این عبارت فکر کن: به درخت نگاه کن، چون باد می وزد، خم می شود، اما نمی افتد
 ــ فراموش نکن: خطا کردن خصوصیت انسان است، اصرار در خطا خصوصیت شیطانی
 ــ پذیرفتن آنکه خطا کرده اید، بهترین شیوه ایست که نشان می دهد کمی عاقل تر شده اید
 ــ قانون مهم آن است ؛ هرگز چیزی را تلف نکنید، چه وقت باشد، چه کاغذ
 ــ هنر تعریف کردن و خوشگویی را بیاموزید؛ دارایی بزرگی است
  ــ به خاطر بسپار: تنفر زیرکانه ترین شکل خشونت است
 ــ تنفر از افراد، مانند آن است که برای خلاص شدن از دست موش، خانه تان را به آتش نکشید
 ــ رمز موفقیت آن است که کارهای معمولی را به شکلی ارزشمند انجام دهید
 ــ هرگز تصمیم تان را پیشاپیش اظهار نکنید
 ــ بهتر است برای یک روز هم که شده "شیر باشید" تا آنکه برای همه سال های زندگیتان " گوسفند" باشید!
 ــ بهترین روش برای خوشحال کردن خود آن است که دیگر را خوشحال کنید
 ــ به خاطر بسپار: خشم بادی است که چراغ ذهن را خاموش میکند
 ــ یادت باشد: در ازای هر 10 دقیقه خشمگین شدن، ششصد ثانیه شادی را از دست می دهی

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, | 3:18 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 امریکا سخنگوی اسامه بن لادن را دستگیر کرد

مقام های ایالات متحده امریکا اعلام کرده اند که سخنگوی اسامه بن لادن، رهبر مقتول شبکه القاعده را دستگیر کرده اند. او که همزمان داماد بن لادن است، در ایالات متحده امریکا محاکمه می گردد.

سلیمان ابوغیث به دست داشتن در قتل شهروندان امریکایی و همچنان توطئه راه اندازی حملات تروریستی علیه ایالات متحده امریکا متهم است. او در شهر نیویاک در برابر دادگاه قرار می گیرد.

داماد بن لادن در ماه فبروری توسط مقام های ترکیه در انقره دستگیر شده بود، اما زمانی که ترکیه می خواست او را از طریق اردن به کویت انتقال دهند، امریکایی ها وارد عمل شدند و او را دستگیر کردند. او قبل از آن با یک پاسپورت جعلی از ایران به ترکیه آمده بود.

اریک هولدر، وزیر عدلیه ایالات متحده امریکا تایید کرد که سلیمان ابوغیث، داماد بن لادن را دستگیر کرده اند. او گفت: "دشمنان امریکا آنچه را مستحق آن اند، دریافت می دارند. فرقی نمی کند که تا چه اندازه آنها از امریکا دور اند و فرقی نمی کند که دستگیری آنها چقدر طول می کشد".

سارنوالان او را متهم می کنند که "در فعالیت های تروریستی" بن لادن نقش داشته است. براساس موارد اتهام، سلیمان ابوغیث بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر سال 2001 بر مرکز تجارت جهانی در نیوریارک و پنتاگون در واشنگتن، در پیام های متعدد ویدیویی در کنار بن لادن و ایمن ظواهری، رهبر کنونی القاعده، دیده شده است و طرفداران اش را به حملات بر ایالات متحده امریکا فراخوانده است.

"اف بی آی"، پولیس فدرال ایالات متحده امریکا توضیح داده است که سلیمان ابوغیث "نقش کلیدی" در شبکه تروریستی القاعده داشته که "با یک مشاور گروه مافیایی یا وزیر تبلیغات در یک رژیم مستبد توتالیتر قابل مقایسه است".

براساس معلومات روزنامه ترکی "حریت"، افراد استخباراتی ترکیه ابوغیث را روز جمعه گذشته به اردن آوردند و سپس قرار بود او از آنجا به کویت انتقال داده شود. اما در اردن، "سی آی ای" داخل عمل شد و او را بازداشت کرد. براساس گزارش رسانه ها، مقام های ترکیه قبلا تقاضای تسلیم دهی مستقیم این فرد به ایالات متحده امریکا را رد کرده بودند، تا از حملات تروریستی انتقام جویانه جلوگیری کنند.

اسامه بن لادن که سال ها در حال فرار بود، در ماه می سال 2011 توسط سربازان نخبه ایالات متحده امریکا در مخفیگاه اش در نزدیکی اسلام آباد کشته شد.

 

DW.DE

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, | 7:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

پژوهش های تازۀ طبی امیدواری ها را افزایش بخشیده است که می توان شماری از بیماری های تهدید کنندۀ زندگی انسان ها را درمان کرد.

 

 
 
جایزۀ نوبل سال 2012 در بخش طب روز دو شنبه به شینیا یمه نکه جاپانی و جان گوردون بریتانیایی داده شد. این دو دانشمند به خاطر پژوهش در مورد برنامه ریزی هستوی حجرات ستم (Stem) بدن انسان برندۀ این جایزه می شوند.

بر اساس پژوهش این دو دانشمند، می توان حجرات پختۀ ستم را دو باره به حجرات تازه و نورس تبدیل کرد. این امر انسان ها را قادر  می سازد تا حجرات تخریب شدۀ دماغ، قلب و سایر اعضای بدن را دو باره رشد دهند.
 
           حدود 13 هزار نفر در 23 ایالت امریکا شاید ستروید های زرقی را دریافت کرده باشند که با شیوع التهاب فنگسی محفظۀ دماغ در ارتباط است. مرکز کنترول بیماری ها در ایالات متحده روز دو شنبه گفت که هشت نفر پس از دریافت این دوا جان خود را از دست داده است.

صحت و رژیم غذایی
 
           پژوهشگران در ایالات متحده روز دو شنبه گفتند که یک مطالعۀ جدید با صرف هزینۀ 10 میلیون دالر تحقیق می کند که آیا مقادیر اضافی متمم های معمول غذایی می تواند در کاهش شمار خودکشی ها در بین منسوبین قوای نظامی ممد واقع شود یا خیر. این پژوهش بخشی از تلاش های پیگیر وزارت دفاع ایالات متحده برای کاهش موارد خود کشی در بین سربازان برحال و پیشین قوای نظامی می باشد.
 
           بر اساس یک مطالعۀ جدید، خطر انکشاف بی توجهی و تشوشات فرط فعالیت با پیشرفت سن در نزد کودکان،  شاید با میزان مصرف ماهی توسط مادران این کودکان در زمان بارداری پیوند داشته باشد. پژوهشگران دریافتند که خوردن ماهی کم از کم دو بار در یک هفته توسط زنان باردار، حدود 60 در صد خطر انکشاف علایم این حالت را در نزد نوزدان شان کاهش داده است. از سوی دیگر این پژوهش حاکی است که سویه بلند سیماب در بدن که از خوردن مقادیر زیاد ماهی ناشی می شود، شاید با خطرانکشاف علایمی چون فرط فعالیت، نیروی آنی و بی توجهی در نزد کودکان ربط داشته باشد.
        
           یک پژوهش تازه نشان می دهد، مرد هایی که مقادیر بیشتر بادنجان رومی را مصرف می کنند، شاید با خطر کمتر سکته ها مواجه باشند. پژوهشگران فنلندی بیش از یک هزار مرد سالمند را آزمایش کردند، افرادی که سویه نسبتاً بلند "لایکوپین، یک نوع انتی اوکسیدانت" موجود در بادنجان رومی را در خون خود داشتند برای چندین دهه با خطر کمتر سکته ها معروض بودند.
 
وراثت و سرطان پروستات

           دانشمندان دو علامۀ متفاوت جنیتیکی یا ارثی را برای تشخیص سرطان پروستات شناسایی کرده اند. بر اساس این یافته داکتران می توانند با یک سلسله آزمایشات خون پیشبینی کنند که کدام بیمار، تومور مهاجم را در بدن خود دارد. پژوهشگران گفته اند که این علایم رفته رفته می تواند داکتران را در تقدم دهی درمان مرد های مصاب سرطان پروستات کمک کند.
 
واکسین جدید سینه وبغل

           و پاکستان به صفت نخستین کشور در جنوب آسیا واکسینی را برای بیماری کشندۀ سینه و بغل انتانی نوع نوموکوکل کودکان معرفی کرد. بر اساس آمار سازمان اتحاد جهانی برای واکسین ها و معافیت، همه ساله بیش از یک میلیون و سیصد هزار کودک در اثر ابتلا به سینه و بغل در سرتاسر جهان تلف می شود که 20 در صد این واقعات در پاکستان تصادف می شود. شرکت بریتانیایی گلکسو سمیت کلین، که بزرگترین شرکت دوا سازی جهان است فراهم آوری 480 میلیون دوز این واکسین را با نام Synflorix برای 73 کشور رو به انکشاف وعده سپرده است.
Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, | 5:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

سه شنبه ۱ حوت ۱۳۹۱

۸صبح، کابل: زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا درافغانستان گفته است که برای انتقال قدرت سیاسی و نگرانی ازآینده به یک اجماع ملی در افغانستان نیاز است.
خلیلزاد که درگفتگوی ویژه با ۸ صبح و رادیوی آریانا صحبت می‌کرد همچنین اتهام‌های وارد شده از سوی دانا روهرا باکر یک سناتور امریکایی وبرخی محافل سیاسی مبنی بر حمایت وی در نشست بن از یگ گروه قومی خاص را رد کرد.
خلیلزاد گفت که در نشست بن، درسال ۲۰۰۱ میلادی بر بنیاد توافق مقدماتی که صورت گرفته بود، امتیاز معرفی نامزد رییس اداره‌ی موقت به گروه روم داده شده بود و زمانی که گروه اتحاد شمال به رهبری یونس قانونی عبدالستار سیرت را نپذیرفت، برای دست‌یابی به نتیجه نشست بن، گروه روم حامد کرزی را نامزد خویش اعلان کرد.
خلیلزاد هرچند مسایل قومی در بن را رد نمی‌کند ولی حمایت از گروه قومی خاص و نامزدی حامد کرزی به پشتیبانی خودش را «غلط فهمی»  عنوان می‌کند.
خلیلزاد با اشاره به کتاب جیمز‌دابینز‌ -رهبر هیات امریکایی در نشست بن- می‌گوید که نامزدی حامد کرزی به عنوان رییس اداره‌ی موقت برای اولین‌بار در یک پرواز که میان آسیای مرکزی و کابل صورت می‌گرفت از سوی عبدالله عبدالله به سفیر امریکا مطرح شده بود.
سفیر پیشین امریکا در افغانستان همچنین از دستاوردهای یک دهه‌ی ‌گذشته پشتیبانی کرد ولی تاکید می‌کند که برخی کاستی‌ها وجود دارند که نیاز به اصلاح دارد.
وی برای رفع نگرانی‌های مطرح شده و گذار افغانستان به پس از ۲۰۱۴ تاکید می‌کند که باید تمام گروهای سیاسی روی یک محور به توافق برسند.
خلیلزاد گفت: «افغانستان به انقلاب ضرورت ندارد که همه چیز از اول آغاز شود و یا نظام از بین برده شود و دوباره کار شروع شود. در شرایطی که افغانستان وجود دارد و خطر‌های که بر علیه افغانستان در حال ساخته شدن است، یک پروگرام ملی و یک تیم ملی و یک اجماع ملی ضرورت است.»
وی همچنین تاکید کرد که افغانستان به اصلاحات نیاز دارد و تمام گروه‌های سیاسی برای پیشرفت افغانستان تلاش کنند.

8subh

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, | 5:28 PM | نویسنده : بريالي محمدي

نور محمد عطایی

آری سوم حوت روزیکه در تاریخ پر افتخار کشور عزیز ما از جایگاه ويژه بر خوردار است، شب آن (لیل ۲/۳ حوت) که از حیث موقعیت زمانی سرد بود اما گرمی نعره های تکبیر شهروندان مومن و خدا پرست شهر کابل در تمام شب فضای کابل (این شهر زیبا و کفر ستزی) را رنگ و بوی دیگر بخشیده بود، این نعره های عزت بخش، و حماسه آفرین (تکبیر) در حقیقت اعلان انزجار و نفرت علیه روس های روسیاه و کمونستان پست فطرت بود، بلی این روز روزی بود که یک سال و ده ما قبل کمونستان فرومایه و ناخلف به اشاره باداران انسان دشمن خود، منحوس ترین و ننگین ترین انقلاب (هفت ثور) را به راه انداخته و از تجاوز مستقیم قطعات تا دندان مسلح شوروی وقت ۵۷ روز سپری شده بود، چون شب به سر رسیده و آواز ملکوت از مناره مساجد شهر گوش نوازی های تکبیرات را چند برابر ساخته و بعد  از ادای نماز فجر و طلوع آفتاب نعره تکبیر جای خود را عوض کرده از پشت بام خانه های شهر حالا این نعره های کفر ستیز و دشمن شکن از کوچه ها و سرک های شهر قلب مومنان را مسرور و قبل متجاوزان و نوکران بی وجدان و فرو مایه  ایشان را محزون می ساخت.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, | 2:35 PM | نویسنده : بريالي محمدي

جاسم المطوع

ترجمه: عبدالله الياسی

روزی در محضر الله متعال و در حالی که برای عمری که از دست داده بودم تأسف می‌خوردم و پشیمان بودم، نشستم و یکی از «لحظه»‌های زندگی‌ام را فراخواندم…

به او گفتم: می‌خواهم به عمرم برگردی تا تو را در کار خیر به کار گیرم.

گفت: زمان هیچ وقت به سوی کسی برنمی‌گردد!

گفتم:‌ ای «لحظه» خواهش می‌کنم بسوی من بازگرد؛ تا از تو بخوبی استفاده کنم و کوتاهی که در مورد تو کردم جبران کنم.

گفت: چگونه می‌توانم برگردم درحالی که صفحه‌های پرونده‌ی اعمالت مرا پوشانیده است؟!hasanat-time

گفتم: غیرممکن را انجام بده و بازگرد، چه بسا لحظه‌هایی که پس از رفتن تو به هدر دادم!

گفت: اگر به دست خودم بود برمی‌گشتم، اما کسی که او را فرامی‌خوانی دیگر حیاتی ندارد، در حالی که پرونده‌ی اعمالت بسته و به سوی الله متعال روانه شده است.

گفتم: چگونه غیر ممکن است که برگردی در حالی که داری با من حرف می‌زنی؟

گفت: «لحظه‌ها» در زندگی، یا دوستی مهربانند که به نفع صاحبش شهادت می‌دهند و یا دشمنی سرسخت که علیه او گواهی می‌دهند و من جزو آن «لحظه‌ها» یی هستم که دشمن تو وروز قیامت علیه تو شهادت می‌دهد… پس که اینطور است دشمنان چگونه با هم جمع می‌شوند؟!

گفتم: آه…. وای برهمه‌ی آن «لحظه‌ها»ی عمرم که از دست دادم!

اما التماس می‌کنم که به سوی من بازگرد؛ تا در ظرف تو، کارهای نیکی که نکردم انجام دهم.

«لحظه» برای مدتی خاموش ماند…

گفتم: ‌ای «لحظه»، صدای مرا می‌شنوی؟ خواهش می‌کنم جواب بده.

گفت:‌ ای کسی که خویش را فراموش کردی و اوقات گرانبهای عمرت را ضایع نمودی…..

مگر نمی‌دانی که تو همین حالا به خاطر بازگرداندن «لحظه»‌ای، «لحظه‌ها»یی از عمرت را از دست دادی، آیا می‌توانی آن‌ها را برگردانی؟

تنها چیزی که می‌توانم به تو بگویم «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ» (هود: ۱۱۴) کارهای نیک، بدی‌ها را پاک و نابود می‌گرداند، پس‌ ای…. عجله کن و بشتاب، در هرجا که باشی از الله جل جلاله بترس و به دنبال معصیت و بدی‌ها، کارهای نیک و حسنات انجام بده تا آن را پاک و نابود گرداند و با مردم به نیکی رفتار کن.

باسپاس از پایگاه اطلاع رسانی اصلاح

اصلاح آنلاین

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, | 11:34 PM | نویسنده : بريالي محمدي

نامه ای به رئیس جمهور

جناب آقای ريیس جمهور!
 ما که شما را به حیث زعیم خود قبول می کنیم، در مقابل از شما خواست های داریم که هم خود ما به برآورده شدن آن ایمان و باور کامل داریم و هم آرزو داريم که جناب ریيس جمهور ما در آینده به تمامی مشکلات ما رسیدگی خواهد کرد. بنابراين در قدم نخست از شما می خواهیم تا ما و خودتان را  نزد دیگران سرافكنده نكنيد.
  می خواهم یک چیز را واضح بگویم، از شما کدام قهرمانی توقع نداریم و علت این که به شما رای دادیم این است که شما در حقیقت آيینه اي بودید که من خود و احساسات خود را در روز انتخابات در آن دیدم  و به همین دلیل هم به شما رای داده ام.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | 11:5 PM | نویسنده : بريالي محمدي

د ستورو پیژندونکیو یوې ډلې په کایناتو کې داسې یو پیژندل شوی څیز کشف کړیدی چې د څو فعالو کهکشانونو د هستو له مجموعی څخه جوړ شویدی، دغه جوړښت په کایناتو کې تر ټولو ستر موجود ګڼل کیږي، چې له یوې څنډې څخه تر بلې څنډې پورې ټول واټن یې یواځې ۴ میلیارده نوري کاله دی. (یوه نوری ثانیه ۳ سوه زره کیلو متره فاصله ښیی او یو نوری ساعت یانی:

300000x 60X60 = 1080000000 یو میلیارد او اتیا میلونه کیلو متره فاصلې سره معادل دی. لمر چې له زمکې څخه ۱۵۰ میلونه کیلو متره زیات و کم فاصله لري، نو نور یې زمکې ته تقریبا په ۷، ۸ ثانیو کې را رسیږي).

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, | 11:3 PM | نویسنده : بريالي محمدي

لیکوال: جعفر احمدزی

د وختي پاڅیدو او وختي ویده کیدو طبي ګټې او زیانونه

هغوى چې د الله كلام قرآن كريم او احاديث لوستي وي پدې پوهيږي چې له ډيري آيتونه او حديثونه څخه دا څرګنديږي چې د وختي ويده كيدو او وختي پاڅيدو په لور هڅونه كوي.قرآنكريم پدې اړه فرمايي:
وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا (٩)النباء:۹
او خوب مو ستاسو د هوساينې وسيله ګرځولې ده.
په بل ځاى كې فرمايي:
أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (٧٨)اسراء
او دسهار قرائت هم لوله ځكه چې د سهار د قرائت په لوستلو شاهدي ور كول كيږي.

له رسول الله نه روايت شويدى چې فرماييلي دي:اې الله! زما د امت په سهارونو كې بركت واچوه.

له عايشې نه روايت دى چې رسول الله وفرمايل:د سهار دوه ركعته لمونځ تر دنيا او مافيها غوره دى.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 5:28 PM | نویسنده : بريالي محمدي
  زهرا بذرگر
سلامتی واقعا چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ آیا سلامتی به معنی رسیدن به وزن ایده‌آل، ورزش روزانه و داشتن رژیم غذایی متعادل است؟ در این نوشتار 6 راهکار برای سلامتی ارائه می‌شود.


1 - خودتان دکتر خودتان شوید:
اولا یک پزشک، بیماری را درمان می‌کند اما نمی‌تواند علت بیماری را از بین ببرد، ثانیا یک پزشک هرگز روی تغذیه بحث نمی‌کند، ثالثا خدمات پزشکی هزینه‌بر است؛ بنابراین پیش از ابتلا به بیماری با از بین بردن عوامل بیماری‌زا از ابتلا به بیماری پیشگیری و به تغذیه خود توجه‌ای ویژه مبذول کنید.

 

 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 5:20 PM | نویسنده : بريالي محمدي

قدیم‌ها شنیده بودیم که می‌گفتند ازدواج برای سلامتی خوب است و ازدواج مانع انحراف افراد در زندگی اجتماعی آنها می‌شود؛ حالا دانشمندان می‌گویند ازدواج کردن واقعا در حفظ تندرستی انسان‌ها تأثیر دارد.

آنها می‌گویند حتی ازدواج باعث زنده ماندن پس از عمل بای پس قلب می‌شود. ازدواج مزیت‌هایی برای سلامتی دارد که ازجمله آن می‌توان به طول عمر، استرس اندک و احتمال پایین ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی نام برد.

به گزارش سی‌ان‌ان، طبق یک تحقیق جدید که در آمریکا انجام شده به مزایای ازدواج می‌توان زنده ماندن پس از انجام عمل‌های جراحی سنگین قلب را نیز اضافه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد افراد متاهل پس از انجام عمل بای‌پس سرخرگ قلبی 15سال بیشتر از افراد مجرد عمر می‌کنند.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 5:9 PM | نویسنده : بريالي محمدي
  شما تا چه میزان با محدودیت‌های بدنی خود آشنا هستید؟

انسان هم مانند دیگر موجودات زنده، دارای محدودیت‌هایی برای زندگی  و حیات بر روی زمین است. این محدودیت باعث شده است که انسان نمی تواند در بسیاری از شرایط، جان سالم به دربرد.

دانشمندان و محققان زیست شناس، مطالعات و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند. آنها معتقدند؛ شاید انسان‌هایی باشند که در بعضی شرایط محیطی و بدنی قادر به شکستن محدویت‌های بدنی خود شوند. ولی این امرعمومیت ندارد و انسان کماکان با این محدودیت‌ها دست به گریبان است.

یافته‌های دانشمندان زیست شناس تقریبا، محدویت‌های بدنی انسانها را مشخص کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند. برای نمونه محدویت‌های بدنی انسان در زمینه:

دویدن

بر اساس یافته‌های دانشمندان، یک انسان در سریع ترین حالت نمی تواند، مسافت 100 متر را در 9 ثانیه طی کند. زمانی فرا خواهد رسید که فدراسیون جهانی دو میدانی مسابقه دوی سرعت را برای همیشه لغوکند. چرا که ورزشکاران تنها یک دهم ثانیه با حد نهایت و محدویت سرعت دویدن انسان فاصله دارند.

در حال حاضر، رکورد جهانی مسابقات دوی سرعت در اختیار اوساین بولت است که  100 متر را در  9.58 ثانیه طی کرده و کافی است کمی  بیشتر تلاش کند تا سریع ترین مرد تمام تاریخ لقب گیرد.

 

 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 4:56 PM | نویسنده : بريالي محمدي
 
  یک دختر 12 ساله انگلیسی با ضریب هوشی 162، در هوش از آلبرت اینشتین و استفان هاوکینگ سبقت گرفت

به گزارش مهر،‌ اولیویا منینیگ، ساکن لیورپول پس از آنکه در یک آزموش هوش امتیاز 162 را به دست آورد، در انجمن منسا که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین انجمن ضریب هوشی جهان است، پذیرفته شده است.

نمره وی نه تنها دو نمره بهتر از آلبرت اینشتین نابغه آلمانی و استفان هاوکینگ بزرگ‌ترین فیزیکدان معاصر است، بلکه او را در بالای یک درصد افراد با هوش جهان قرار می‌دهد.

این افتخار که او توانسته به منسا وارد شود یعنی او به شبکه مغزهای سراسر جهان خواهد پیوست.

اولیویا اذعان می‌کند به سرعت اطلاعات جدید را یاد می‌گیرد و به خاطر می‌آورد اما می‌گوید پس از آنکه از نمره هوش خود مطلع شد "لال" شده بود.

منبع: همشهری آنلاین

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 4:44 PM | نویسنده : بريالي محمدي

هوش انسان ژنتیکی است یا اکتسابی؟

 
بر خلاف آنچه اغلب مردم تصور می‌کنند علاوه بر ژنتیک، محیط اجتماعی نیز در پرورش هوش انسان نقش به‌سزایی دارد

brain600

بسیاری از افراد تیزهوش بخشی از نبوغ‌شان را از محیط و اجتماع خود کسب می‌کنند. هر فردی با میزان هوش مشخصی متولد می‌شود و هیچگاه نمی‌تواند توانایی ذهنی فردی دیگر با مجموعه متفاوتی از ژن‌ها را بدست آورد اما آنچه مسلم است در جوامع و محیط‌های ضعیف و غیر پویا فرد هرگز قادر نیست همۀ پتانسیل موجود در ژن‌های خود را بکار گیرد.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 4:36 PM | نویسنده : بريالي محمدي

حقایقی شگفت‌انگیز درباره بدن انسان

 
می‌دانستید سختی استخوانهای بدنتان چهاربرابر بتون است؟ این حقیقت در برابر دیگر حقایق شگفت انگیزی که درباره بدن خارق‌العاده انسان وجود دارد،‌ناچیز به نظر می‌آید.

به گزارش دیلی‌اینفوگراف، شگفتی درباره توانایی خودترمیمی بدن انسان همواره وجود دارد. جراحت‌های بزرگ، شکستگی استخوان‌ها و عفونت‌های ویروسی همیشه برای انسان رخ می‌دهند و انسان نیز معمولا بهبود یافته و از این اختلالات نجات پیدا می‌کند.

شاید در گذشته با وجود دانش محدودی که وجود داشت ترمیم یافتن جراحت‌های بدن انسان به معجزه یا جادو شباهت داشت. امروزه با افزایش درک انسان از بدن خود، حقایق عجیب و و ریز و درشت زیادی کشف شده‌اند. برای مثال انسان در طول عمر خود چهل پوند از پوست بدنش را از دست می‌دهد.

در این اینفوگراف می‌توانید حقایق جالب‌تر و شگفت‌انگیزتری درباره ویژگی‌های باورنکردنی اعضای بدن انسان پیدا کنید:

اینفوگراف بدن

همشهری آنلاین:

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : شنبه 23 دی 1391برچسب:, | 3:22 PM | نویسنده : بريالي محمدي

خليلـــزاد به صحــــنـه مي آيد

Zalmay Khalilzad

زلمی خلیلزاد سفیرپیشین امریکا در افغانستان و عراق و یکی از اعضای حزب جمهوریخواه امریکا قراراست در انتخابات آینده افغانستان برای مقام ریاست جمهوری خود را نامزد کند.

 یک منبع نزدیک به آقای خلیلزاد که نخواست نام اش گرفته شود به خبرنگار خامه پرس گفت ” افغانستان در آینده هم به همکاری و یاری جدی غرب به خصوص ایالات متحده امریکا نیاز دارد و آقای خلیلزاد مهره مورد اعتماد و بازی گرخوب برای افغانستان پس از 2014  و ایالات متحده امریکا  می تواند باشد، از این رو وی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور نامزد می کند.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 دی 1391برچسب:, | 10:26 PM | نویسنده : بريالي محمدي

طرح صلح

 

 

در جنگ افغانستان، کسی برنده و در صلح ‌واقعی، کسی بازنده نیست. بعد از تدویر کنفرانس بن اول و ایجاد اداره‌ي موقت، مهم‌ترین تحولی که مردم انتظار آن‌را داشتند، پایان جنگ‌ سی‌ساله در افغانستان بود، اما در نتیجه‌ي اشتباهات و خطاهای زمام‌داران در یازده‌سال گذشته، نه تنها صلح و ثبات ‌سیاسی استقرار نیافت، بلکه فصل نوینی از جنگ‌ها با انگیزه‌ها، مقاصد و روش‌های جدید آغاز شد و جایگاه افغانستان از کشوری «بعد از بحران» به کشوری «بحران در بحران» تنزیل یافت. با روی کارآمدن اداره‌ي ‌موقت که حمایت وسیع جامعه ‌جهانی را به همراه داشت، قدرت به افراد و گروه‌های متعصبی تعلق گرفت که به‌جز ازدیاد ثروت شخصی و افزایش قدرت گروهی، به چیز دیگری نمی‌اندیشند.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 دی 1391برچسب:, | 9:38 PM | نویسنده : بريالي محمدي

وزیر دفاع امریکا: افغانستان را تنها نمی‌گذاریم

 

 

رییس‌جمهور کرزی، روز دوشنبه هفته گذشته، مهم‌ترین سفرش را به امریکا آغاز کرد. در این سفر قرار است رییس‌جمهور کرزی بر سر قرارداد مهم امنیتی، چگونگی پایگاه‌های نظامی امریکا، تعداد و چگونگی حضور نیروهای امریکا در افغانستان پس از سال 2014 با مقام‌های آن کشور گفتگو کند.

هم‌زمان با سفر رییس‌جمهور کرزی به امریکا، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا اعلام کرد که احتمالا این کشور پس از سال 2014 تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند. تحلیلگران گفتند که خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان به‌معنای تنها گذاشتن کشور است و در این صورت افغانستان، توان مبارزه با تروریزم را نخواهد داشت. 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, | 8:13 PM | نویسنده : بريالي محمدي

علت جايگزني قوانين اروپايي در كشورهاي اسلامي

گروهي از مردم گمان مي‌برند كه علت جايگزيني قوانين اروپايي در كشورهاي اسلامي از آن جهت است، كه نظام اسلام جوابگوي تمام خواسته‌هاي مردم نشده است حال آنكه اين گمان بي‌اساس و مبني بر جهالت آنها به قوانين اسلامي است، زيرا كه فقه اسلامي حاوي مبادي و نظريات و احكامي است كه اگر آنها را جمع كنيم بهترين و بزرگترين كتاب در قوانين جهان بشمار مي‌آيد.
من معتقدم اگر قوانين اسلامي درست مرتب شوند كشورهاي غير اسلامي هر چه زودتر از آن پيروي مي‌كنند و نظامهاي خود را رها خواهند كرد.

و اما علت اساسي جايگزيني قوانين اروپايي در كشورهاي اسلامي استعمار و نفوذ استعمارگران و نشستن و بي‌تفاوتي علماي ‌اسلام است زيرا كه در بعضي از كشورهاي اسلامي قوانين اروپايي توسط استعمارگران و زروگويان جايگزين شده است، همچون كشور هندوستان و شمال افريقا و در بعضي ديگر از كشورهاي اسلامي بعلت ضعف و ناتواني و خود فروختگي مسئولان كشوري همچون كشور مصر و تركيه ….

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, | 4:36 PM | نویسنده : بريالي محمدي

وزیر مبارزه با مواد مخدر: تا چهار سال آینده کشت کوکنار صفر می‌شود

 

ضرار احمد مقبل، وزیر مبارزه با مواد مخدر، گفته است تا چهار سال آینده، میزان کشت کوکنار در 30 ولایت افغانستان، به صفر می‌رسد.

او که روز پنج‌شنبه، 14جدی، به منظور افتتاح پروژه‌ی «کار د-اف» با سه وزیر دیگر به ولایت ننگرهار رفته بود، گفت: «تا چهار سال آینده کشت کوکنار به‌غیر از ولایت‌های قندهار، هلمند، فراه و ارزگان، در دیگر ولایت‌ها کاملا صفر می‌شود. این وزارت با راه‌اندازی برنامه‌ی «کار د-اف» و دیگر برنامه‌ها در نظر دارد که کشت کوکنار در کشور را ریشه‌کن کند.»

«کار د–اف»، پروژه‌ی مشترکی است که برای دهقانان زمینه‌ی ایجاد سبزخانه‌، فارم‌ مرغ‌داری و دیگر سهولت‌ها فراهم می‌کند. این پروژه که هدف آن کاهش کشت کوکنار است، توسط وزارت‌های مبارزه با مواد مخدر، احیا و انکشاف دهات، زراعت و مالداری و مالیه تطبیق می‌شود.

براساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر کشت کوکنار در 17 ولایت کشور صفر اعلام شده است و تا چهار سال آینده این رقم به 30 ولایت می‌رسد.

وزیران مبارزه با مواد مخدر، زراعت، انکشاف دهات و مالیه‌ پس از بازدید از خانه‌های سبز و فارم‌های مرغ‌داری در ولسوالی‌های بهسود، کامه و مرکز ننگرهار، در یک کنفرانس خبری مشترک در تالار این ولایت، برنامه‌های چهار وزارت را در مورد پروژه‌ی «کار د-اف» تشریح کردند.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, | 4:19 PM | نویسنده : بريالي محمدي

زه خو په دې فکر یم، تاسې نه نه یم خبر!

Posted: 04 Jan 2013 10:17 PM PST

دخبر له مخې دکندهار دطب پوهنځي یو محصل د تفنګچې په واسطه د پوهنځي مشر ګواښلی دی ترڅو دهغه نمرې زیاتې او هغه دې تولنې ته دیو بې سواده ډاکټر په توګه وړاندې کړي.

دا له زرګونو نمونو څخه یوازې یو خبر دی چې رسنیو ته را ووت، که نه نو زمونږ دهیواد په تعلیمي ادارو کې داسې خبرې یوه ورځنۍ (عادي) پیښه ګرزیدلې ده او له لومړنیو ښوونځیو نیولې تر پوهنتون پورې، ټولې ښوونیزې ادارې له همدې حالته سر ټکوي.

دځنې زده کونکو په وینا چې په اکثره ښوونځیو کې ځنې زده کونکي (چې ترشا څوک لري؟) درس خونې ته (مسلح) راځي او ښوونکی دهغه پر وړاندې دیو نوکر حیثیت لري چې باید دهغه په خوښه درس وړاندې کړي، دهغه په خوښه ټولکی رخصت کړي او دهغه په خوښه هغه ته نمبرې ورکړي، که نه نو بیا یې خیر نه شته.gunpack1



 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, | 2:32 PM | نویسنده : بريالي محمدي

«فیلسوف جهان» را چند خریده اید؟

 

برخی رسانه‌های افغان اخیرا گزارش دادند که مجلس سنای افغانستان (1)، دادستانی کل و اکادمی علوم در بیانیه‌هایی، از اعطای عنوان «فیلسوف جهان» به یک شهروند افغان استقبال کرده و آن را تبریک گفته‌اند. براساس گزارش‌های رسانه‌ها، «مدال خاصی» به نام «صدیق افغان» در جهان «ایجاد شده» و نام ایشان در فهرست دانشمندان برتر جهان ثبت شده است.

این رسانه‌ها، «مرکز بین‌المللی بیوگرافی کمبریج انگلستان و کانگرس ارتباطات هنر و ساینس جهان» را، اعطاکننده‌ی این مدال معرفی کرده و گفته‌اند که این مرکز، آقای افغان را ‪«در بین ۱۸۱ دانشمند جهان»‬ به‌عنوان مرد سال ۲۰۱۲ جهان برگزیده است. 

مرکز بین‌المللی بیوگرافیِ کمبریج

مرکز بین‌المللی بیوگرافی (2) متعلق به شرکت کتاب ملروز(3) است که مرکز آن در شهرک اِلی(4) در بیست‌وپنج‌کیلومتری شهر کمبریج واقع است و احتمالا به همین دلیل خود را «مرکز بین‌المللی بیوگرافیِ کمبریج» می‌خواند. اما این مرکز و شرکت کتاب، هیچ گونه ارتباطی به دانشگاه معتبر کمبریج ندارد.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 16 دی 1391برچسب:, | 3:50 PM | نویسنده : بريالي محمدي
 
 
 
 
داستان مادر ... .
مادر من فقط یک چشم داشت من از اون متنفر بودم ... اون همیشه مایه خجالت من بود اون برای امرار معاش خانواده برای معلم ها و بچه مدرسه ای ها غذا می پخت . یک روز آمده بود دم در مدرسه که به من سلام کنه و منو با خود به خونه ببره , خیلی خجالت کشیدم , آخه اون چطور تونست این کارو با من بکنه ؟؟؟

به روی خودم نیاوردم , فقط با تنفر بهش نگاه کردم و فوراً از اونجا دور شدم .

روز بعد یکی از همکلاسیها منو مسخره کرد و گفت : هوووو ... مامان تو فقط یک چشم داره. فقط دلم میخواست یک ج.ری خودم رو گم و گور کنم . کاش زمین دهن وا میکرد و منو ... کاش مادرم یه جوری گم و گور میشد ... .

روز بعد بهش گفتم اگه واقعاً میخوای منو شاد و خوشحال کنی چرا نمی میری ؟

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, | 10:54 PM | نویسنده : بريالي محمدي

ترکيه کې د ګاز نيونې له كبله پنځه افغان محصلين مړه شوي

لیکونکی شفيق هېوادپال
چهارشنبه 13 مرغومی 1391 ساعت 13:39

ترکيه کې د ګاز نيونې له كبله پنځه افغان محصلين مړه شوي

په ترکيه کې د ګازنيونې له كبله پنځه افغان محصلين مړه شوي دي.

د لوړو زده کړو وزارت وياند عبدالعظيم نوربخش وايي، چې دغه محصلين د ترکيې په استانبول ښار کې پر زده کړو بوخت وو او تېره ورځ د ګاز نيونې له  كبله مړه شوي دي.

هغه زياته کړه، دوى به په دې اړه څېړنه وکړي، چې دا پېښه څنګه رامنځته شوې او دغو محصلينو په کومه څانګه کې زده کړې کولې.

په استانبول کې ډېری افغان محصلين له ګازي بخاريو کار اخلي.

د يادونې ده، چې له لس زرو څخه زيات افغان محصلين، په بېلابېلو هېوادونو کې په لوړو زده کړو بوخت دي، چې له دې ډلې ۳۷۶ محصلين په ترکيه او هند کې د لېسانس، ماسټرۍ او دوکتورا په برخو کې د افغان حکومت په لګښت زده کړې کوي.

source: kilid

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, | 10:52 PM | نویسنده : بريالي محمدي

ماين چاودنې ۶ سيمه ييزو پوليسو ته مرګ ژوبله واړوله

لیکونکی شفيق هېوادپال
 

ماين چاودنې ۶ سيمه ييزو پوليسو ته مرګ ژوبله واړوله

د فراه په خاک سفيد ولسوالۍ د ماين په چاودنه کې د يوه قوماندان په ګډون دوه سيمه ييز پوليس وژل شوي او څلور نور ټپيان دي.

د فراه د والي وياند عبدالرحمن ژوندى وايي، چې دغه پېښه تېره ورځ له غرمې وروسته شاوخوا درې بجې د خاک سفيد په دهنه خوست سيمه کې رامنځته شوې ده.

د هغه په وينا، په دې چاودنه کې د سيمه ييزو پوليسو قوماندان عبدالرحيم وژل شوى او پنځه نور ټپيان دي.

خو د فراه د ولايتي روغتون امر ډاکټر عبدالحکيم رسولي وايي بيا وايي، چې وروسته يوه ټپي هم ساه ورکړې.

 source: kilid

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, | 10:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

حکمتیار: تا می‌توانیم سربازان خارجی را می‌کشیم

 

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، گفته است نیروهای تحت امرش، پیش از خروج نیرو های ناتو در پایان سال ۲۰۱۴، تا بتوانند سربازان غربی را خواهند کشت.

روزنامه "دیلی تلگراف" چاپ لندن، ویدئوی دریافت کرده که رهبر حزب اسلامی افغانستان در آن بر ادامه جنگ علیه نیروهای بین المللی در این کشور تاکید کرده است.

آقای حکمتیار که دولت آمریکا او را به دلیل حمایت از طالبان و القاعده، تروریست می داند، در این نوار ویدئویی می گوید: "مجاهدین می‌خواهند با چشمان خود شاهد صحنه‌ای باشند که به اشغال‌گران درس بدهد تا هرگز بازگشت و پا گذاشتن دوباره در این راه به ذهن شان خطور نکند".

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, | 2:46 PM | نویسنده : بريالي محمدي
عید هایی که مربوط مسلمین است و بنیه های دینی و شریعتی دارند غیر مسلمین تجلیل نمی کنند, اما مع الاسف عیدی که مربوط غیر مسلمین است و هیچ بنیه شرعی ندارد و ساخته دست خودشان است برخی از مسلمین ما تجلیل می کنند. لذا از لحاظ تجلیل؛ سال جدید میلادی به شما, از طریق شما به فامیل و دوستان و تمام کافه ملت افغانستان و مسلمین جهان هیچ ربطی ندارد لذا صبورانه چشم به راه عیدهای خودمان باشیم و آنرا به طریقه خود تجلیل کنیم. موفق باشید


Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : شنبه 9 دی 1391برچسب:, | 4:46 PM | نویسنده : بريالي محمدي

تهيه شده توسط شعیب تنها شکران
شنبه 09 جدي 1391 ساعت 13:37

بازداشت یک گروپ آدم ربا در فراه

در جریان عملیات پولیس در شهر فراه یک گروه هشت نفری اختطاف کننده گان مسلح بازداشت شدند و فرد ربوده شده از قیدشان رها گردید.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 9 دی 1391برچسب:, | 4:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

کشته شدن یک ماین گذار در فراه

تهيه شده توسط شعیب تنها شکران
شنبه 09 جدي 1391 ساعت 15:14

کشته شدن یک ماین گذار در فراه

یک طراح حملات انفجاری در ولایت فراه بر اثر انفجار ماین دست ساز خودش کشته شد.

به گزارش رادیو کلید هرات، خبرهای رسیده از فراه حاکی است که این فرد شب گذشته در جریان کارگذاری یک حلقه ماین ضد وسایط در منطقه دشت بکواه فراه طعمه انفجار ماین خود شده است.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 10:36 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

داکتر عبدالله عبدالله



عبدالله عبدالله تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه غازی محمد ایوب خان تکمیل کرد و درسال ۱۳۵۵ ه ش مطابق سال ۱۹۷۶ میلادی از لیسه (دبیرستان) نادریه کابل فارغ گردید.
درسال ۱۳۵۶ شامل دانشکده پزشکی دانشگاه کابل گردیده و در سال ۱۳۶۲ تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و تا سال ۱۳۶۳ در بیمارستان نور به عنوان چشم پزشک مشغول خدمت بود. در سال ۱۳۶۳ به پاکستان مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۶۴ در شفاخانه سید جمال الدین مشغول خدمت به مهاجرین افغانستان گردید.
در سال ۱۳۶۴ وارد جبهات جنگ علیه نظامیان شوروی وقت گردید و به عنوان سرپرست بهداشت جبهه پنجشیر و بعدا بحیث مشاور و همکار احمد شاه مسعود تا ازادی کابل مصروف خدمت بوده از سال ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۶ در کابل به عنوان رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و در سال ۱۹۹۷ به حیث معاون وزارت خارجه تقرر حاصل نمود.
همچنان در سال ۱۹۹۹ سرپرستی وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان را بعهده داشت. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ در اداره موقت و بعدا در دوره انتقالی مسوولیت وزارت خارجه را بعهده داشت. داکتر عبدالله متاهل بوده، دارای سه دختر و یک پسر می‌باشد.
عبدالله عبدالله به‌عنوان نامزد رسمی جبهه ملی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشور در اوت ۲۰۰۹ معرفی شده‌است. جبهه ملی افغانستان بزرگترین تشکل سیاسی مخالف دولت کرزی به شما می‌رود وی به زبانهای پشتو، دری ، انگلیسی تسلط دارد و همچنان به زبانهای عربی و فرانسوی نیز آشنایی دارد.

 

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 10:2 PM | نویسنده : بريالي محمدي

انورالحق احدی


پوهاند دکتور انوارالحق احدی فرزند قاضی عبدالحق در سال ۱۳۳۰هـ ش در ولسوالی سروبی ولایت کابل چشم به جهان گشوده است. پس از انجام تحصیلات ابتدایی و ثانوی در لیسه عالی حبیبیه، درجه لسانس و ماستری خود را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از پوهنتون امریکایی در لبنان بدست آورده است، همچنان ماستری تخصصی در رشته امور مالی و اداره از پوهنځی مطالعات مافوق لسانس نارت ویسترن و بعداً دکتورای خود را در رشته علوم سیاسی پوهنځی علوم سیاسی همین پوهنتون بدست آورده است.


 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:50 PM | نویسنده : بريالي محمدي

احمد شاه مسعود


احمد شاه مسعود فرزند دوست محمد یكی از افسران عالی رتبه پولیس دردهم سنبله سال 1332 خورشیدی 1/9/1953 در دهكدهء جنگلك بازارك پنجشیر زاده شد . در پنج سالگی شامل مكتب شد و تا صنف دوم در مكتب بازارك درس خواند.
وقتی پدرش به حیث قوماندان ژاندارم پولیس هرات مقرر گردید او صنف سوم و چهارم را در مكتب موفق هرات خواند.
مسعود آموزش های نخستین د ینی را نزد ملا امام مسجد جامع هرات فرا گرفت.

پس از تقرر پدرش در كابل او شامل لیسه استقلال گردید و تعلیماتش را در همان لیسه به پایان برد.

مسعود پس از صنف دهم در مكتب هم به حیث شاگرد ممتاز شناخته شد.زبان مادری اش فارسی بود درپهلوی آن به زبان پشتو، اردو و فرانسوی روان صحبت میكرد. او به زبان عربی نیز آشنایی داشت.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:45 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

عبدالرشید دوستم



در سال 1954 در خواجه د کوی ولایت جوزجان متولد گردیده است . وی یکی از چهره های مطرح در چند دهه پسین بوده که در زیاد ترین تحولات و رویداد های سیاسی افغانستان نقش بر جسته داشته است .

از آغاز فعالیت های سیاسی و نظامی اش تا به امروز در موقعیت ها ومواضع مختلف قرار داشته و به بر داشت بسیاری از از بیک های افغانستان یکی ا چهره های شاخص قوم مزکور میباشد.

در سال 1985 ، دوستم قوماندان یک نیروی پنجاه هزار نفری بود که این نیرو ها در حکومت نجیب بر ضد مجاهد ین می جنگید ند و دوستم عضو حزب بر سر اقتدار وطن بود.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:45 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

عبدالرشید دوستم



در سال 1954 در خواجه د کوی ولایت جوزجان متولد گردیده است . وی یکی از چهره های مطرح در چند دهه پسین بوده که در زیاد ترین تحولات و رویداد های سیاسی افغانستان نقش بر جسته داشته است .

از آغاز فعالیت های سیاسی و نظامی اش تا به امروز در موقعیت ها ومواضع مختلف قرار داشته و به بر داشت بسیاری از از بیک های افغانستان یکی ا چهره های شاخص قوم مزکور میباشد.

در سال 1985 ، دوستم قوماندان یک نیروی پنجاه هزار نفری بود که این نیرو ها در حکومت نجیب بر ضد مجاهد ین می جنگید ند و دوستم عضو حزب بر سر اقتدار وطن بود.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:42 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

گلبدین حکمتیار



گلبدین حکمتیار در سال 1326 هجری شمسی برابر با 1947 عیسوی در ولایت شمالی کندز چشم به جهان گشود. برای دورهء قلیلی دانشگاه انجنیری را تعقیب نمود ولی بنا بر مخالفتش با حکومت وقت تحصیل را ترک گفته راهی پاکستان شد. در اینجا با کمک حکومت پاکستان حملات گوریلایی را خلاف حکومت کمونیستی آغاز کرد.

حکمتیار گروهش را " حزب اسلامی افغانستان " نامید، این حزب 70% کمک جهانی بخاطر جهاد افغانستان را جذب میکرد که اکثرش را در جنگهای داخلی با رقیبانش به مصرف میرفت.

حکمتیار همچنان متهم به ترور ژورنالستان و روشنفکران بود که جرائت تنقید علیه او را میکردند است. در حزب وی اعراب که بعدآ در شبکه القاعده جا گرفتند نیز شامل بودند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق با کمک جنرال تنی وزیر دفاع وقت کودتاه ناکام را بالائی رژیم داکتر نجیت الله به راه اندخت.

حکمتیار در سال 1367 شمسی برابر با 1989 عیسوی به یک عملیات تقریبآ خودکش در شهر جلال آباد علیه رژیم داکتر نجیب دست زد که به شکست انجامید. او مسعود را شدیدآ مقصر این شکست میداند.

بعد از پیروزی مجاهدین و برقراری حکومت اسلامی در افغانستان حکمتیار و گروهش یگانه افرادی بودند که باین حکومت مخالفت ورزیدند. او در چهارآسیاب در نزدیکی کابل جا گرفت و شهر را زیر اتش راکت های کور قرار داد. طبق احسایه ملل متحد در این راکت ها که بعضآ به 3000 فیر در یک شبانه روز میرسید بیشتر از 20,000 شروند بیگناه کابل به قتل رسید و شهر به ویرانه مبدل شد.

حکمتیار سبب مخالفتش با حکومت مجاهدین را موجودیت نیروهای کمونیستی جنرال عبدالرشید دوستم وانمود میساخت ولی بعدآبه تاریخ 11 جدی مطابق به روز تاسیس حزب دموکراتیک خلق یکجاه با جنرال دوستم و حزب وحدت شورای همآهنگی را بوجود آورد و یکبار دیگر دست به یک کودتاه علیه حکومت مجاهدین زد، این بار هم کودتاه گلبدین به شکست انجامید ولی تعداد زیاد از مردم بیگناه به شهادت رسیدند، و قسمت های بیشتر شهر به ویرانه مبدل گردید.

بعد از سالها ناکامی و از دست دادن اعتبار حکومت پاکستان که دیگر با طالبان بود در سال 1375 برابر با 1996 میلادی به حیث صدر اعظم دولت اسلامی وارد کابل شد. ولی به زودی طالبان وارد کابل شدند و حکمتیار مجبور به فرار شد. از آن به بعد حکمتیار در جمهوری اسلامی ایران بسر میبرد. در این مدت چندین بار از طالبان خواهش کرد تا بگزارند با آنها همکار باشند ولی رهبری طالبان انکار نمودند.

بعد از سقوط طالبان حکمتیار ایران را به قصد جای نا معلومی ترک گفت و تا حال هیج خبری از او نیست.

در انفجارات اخیر که در شهر کابل صورت گرفت، مقامات عالی رتبه امنیتی حکمتیار را متهم ساخته اند. ولی تا حال از مرگ و زندگی وی هیچ خبری نیست. گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار در سال 1326 هجری شمسی برابر با 1947 عیسوی در ولایت شمالی کندز چشم به جهان گشود. برای دورهء قلیلی دانشگاه انجنیری را تعقیب نمود ولی بنا بر مخالفتش با حکومت وقت تحصیل را ترک گفته راهی پاکستان شد. در اینجا با کمک حکومت پاکستان حملات گوریلایی را خلاف حکومت کمونیستی آغاز کرد.

حکمتیار گروهش را " حزب اسلامی افغانستان " نامید، این حزب 70% کمک جهانی بخاطر جهاد افغانستان را جذب میکرد که اکثرش را در جنگهای داخلی با رقیبانش به مصرف میرفت.

حکمتیار همچنان متهم به ترور ژورنالستان و روشنفکران بود که جرائت تنقید علیه او را میکردند است. در حزب وی اعراب که بعدآ در شبکه القاعده جا گرفتند نیز شامل بودند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق با کمک جنرال تنی وزیر دفاع وقت کودتاه ناکام را بالائی رژیم داکتر نجیت الله به راه اندخت.

حکمتیار در سال 1367 شمسی برابر با 1989 عیسوی به یک عملیات تقریبآ خودکش در شهر جلال آباد علیه رژیم داکتر نجیب دست زد که به شکست انجامید. او مسعود را شدیدآ مقصر این شکست میداند.

بعد از پیروزی مجاهدین و برقراری حکومت اسلامی در افغانستان حکمتیار و گروهش یگانه افرادی بودند که باین حکومت مخالفت ورزیدند. او در چهارآسیاب در نزدیکی کابل جا گرفت و شهر را زیر اتش راکت های کور قرار داد. طبق احسایه ملل متحد در این راکت ها که بعضآ به 3000 فیر در یک شبانه روز میرسید بیشتر از 20,000 شروند بیگناه کابل به قتل رسید و شهر به ویرانه مبدل شد.

حکمتیار سبب مخالفتش با حکومت مجاهدین را موجودیت نیروهای کمونیستی جنرال عبدالرشید دوستم وانمود میساخت ولی بعدآبه تاریخ 11 جدی مطابق به روز تاسیس حزب دموکراتیک خلق یکجاه با جنرال دوستم و حزب وحدت شورای همآهنگی را بوجود آورد و یکبار دیگر دست به یک کودتاه علیه حکومت مجاهدین زد، این بار هم کودتاه گلبدین به شکست انجامید ولی تعداد زیاد از مردم بیگناه به شهادت رسیدند، و قسمت های بیشتر شهر به ویرانه مبدل گردید.

بعد از سالها ناکامی و از دست دادن اعتبار حکومت پاکستان که دیگر با طالبان بود در سال 1375 برابر با 1996 میلادی به حیث صدر اعظم دولت اسلامی وارد کابل شد. ولی به زودی طالبان وارد کابل شدند و حکمتیار مجبور به فرار شد. از آن به بعد حکمتیار در جمهوری اسلامی ایران بسر میبرد. در این مدت چندین بار از طالبان خواهش کرد تا بگزارند با آنها همکار باشند ولی رهبری طالبان انکار نمودند.

بعد از سقوط طالبان حکمتیار ایران را به قصد جای نا معلومی ترک گفت و تا حال هیج خبری از او نیست.

در انفجارات اخیر که در شهر کابل صورت گرفت، مقامات عالی رتبه امنیتی حکمتیار را متهم ساخته اند. ولی تا حال از مرگ و زندگی وی هیچ خبری نیست.

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:38 PM | نویسنده : بريالي محمدي

امیر حبیب الله خان کلکانی



لودویک آدمک درباره ای حبیب الله چنین مینویسد: « حبیب الله از قوم تاجیک در ده کلکان در کوهدامن کابل در سال 1890 میلادی متولد گردید، در جوانی به کارهای جسمانی اشتغال داشت و در نزد یکی از ماموران دولتی باغبانی میکرد، در سال 1919 به قطعه ای عسکری جمال پاشای ترک در کابل پیوست، سه سال خدمت کرد و چون به شورش مردم منگل در 1924 م. همدردی نشان داد، وظیفه را ترک کرد.
وی همواره نسبت به ماموران دولت و ثروتمندان کینه و خصومت میورزید، اما نسبت به فقرا و بینوایان همدردی و شفقت نشان میداد.

حبیب الله طی شورش 1928 م. ننگرهار حاضر به همکاری با شاه امان الله شد، شاه هم سلاح و مهمات زیاد در خدمت وی و طرفدارانش گذاشت ، اما بعدها از شاه رو گردان شد. در دسامبر همان سال با عده از طرفدارانش دست به شورش علیه امان الله زد و بعد از 9 روز زد و خورد رانده شد و به پغمان فرار کرد. در 7 جنوری 1929 م. دوباره به کابل حمله نمود، کابل را تصرف کرد، و در 18 جنوری 1929 خود را امیر افغانستان تحت نام (امیر حبیب الله خادم دین رسول الله ) خواند، امان الله و طرفدارانش را دشمنان اسلام معرفی کرد.
حبیب الله از جنوری الی اکتبر 1929 بر افغانستان حکم راند، آخر توسط هاشم خان یکی از برادران نادرخان دستگیر زندانی و آخر اعدام شد.»
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:32 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

علی احمد جلالی



جلالى در سال۱۳۲۳ هجرى خورشیدى در ولایت غزنى متولد و فارغ التحصیل دانشکده جنگ افغانستان در کابل است .

وى در سال۱۳۴۳ هجرى خورشیدى از دانشکده جنگ آمریکا فوق لیسانس در رشته دفاع داخلى را گرفت ، بعد در دانشکده سلطنتى انگلیس تحصیلات خود را ادامه داد و در سال۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده جنگ آمریکا از رساله دکتراى خود تحت عنوان "سیاست جهانى آمریکا" دفاع کرد.

 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 دی 1391برچسب:, | 9:28 PM | نویسنده : بريالي محمدي

 

حفیظ الله امین


حفیظ الله امین، پسر حبیب الله از قبیله کوچک خروتی در سال ( 1300ه ش ) در پغمان از توابع کابل بدنیا آمد، پدرش کار مند اداره پولیس در زمان نخست وزیری هاشم خان سمت زندانبانی توقیف‏خانه کابل بعهده داشت .
 وی تحصیلات ابتدائئ خود را در پغمان و تحصیلات عالی خود را در دار المعلمین تربیت معلم کابل به پایان برده. به عنوان معلم استخدام گردید و بعد از مدتی به مدیریت دبیرستان ابن سینا گماشته گردید و بنا بگفته آقای فرهنگ او در همین زمان عده از جوانان را جذب کرده و برای آنها «نظریات نژادی» را القاء و تدریس می‏کرد. وی درسال 1336 ‏شمسی با استفاده از بورسیه دارالمعلمین عازم آمریکا شده و از دانشگاه کلمبیا مدرک فوق لیسانس در رشته تعلیم و تربیت، گرفت و در برگشت به افغانستان با این موسسه آموزشی آمریکایی در کابل مشغول کار گردید و احتمالاً در همین ایام با تره‏کی آشنا گردید. بار دوم در سال 1341 ه‏ش باز هم به آمریکا غرض دریافت درجه دکترا از دانشگاه مزبور رفت و بدلیل نامعلومی پس از یکسال و قبل از دریافت درجه مورد نظر به کابل برگشت.
 

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 23 صفحه بعد

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ
  • سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ